Podsumowanie Jarmarku Bożonarodzeniowego w Gdańsku

Pełen nowości, na większej przestrzeni, jeszcze bardziej atrakcyjny i oryginalny. Trwający 36 dni, tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku przechodzi do historii jako jeden z najlepszych. Poza handlem, możliwością zrobienia świątecznych prezentów, bogatym programem artystycznym i urozmaiconą ofertą gastronomiczną, Jarmark i jego uczestnicy wspólnie dzielą się dobrem. Zebrana podczas trwania Jarmarku kwota ponad 55 tysięcy złotych wesprze działania Fundacji Hospicyjnej z Gdańska.

Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy był największy w swojej ponad 20-letniej historii i zajął przestrzeń ok. 8500 m2 powierzchni. Świąteczne domki, prócz Targu Węglowego, po raz pierwszy można było spotkać w tunelu pod ul. Okopową, na ulicy Bogusławskiego i Tkackiej, gdzie znajdował się też sklep artystów i rzemieślników, którzy z powodów pandemicznych nie mogli handlować w Zbrojowni.



32 dni programu kulturalnego – 100 wydarzeń

„Cieszymy się, że tegoroczna formuła spodobała się wystawcom i gościom Jarmarku - takie pozytywne sygnały docierają do nas” – podsumowuje organizator Jarmarku Bożonarodzeniowego Andrzej Bojanowski, Prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich. „Powiększenie przestrzeni Jarmarku o ulice Bogusławskiego i Tkacką okazało się strzałem w dziesiątkę. Podobnie jak termin rozpoczęcia - o co wnioskowali zresztą sami wystawcy. Praktycznie każdego dnia Jarmarku nasi goście, szczególnie najmłodsi mogli skorzystać z atrakcyjnego programu. W ciągu 32 dni odbyło się blisko 100 świątecznych wydarzeń. Było wiele radości, magicznych momentów i niezapomnianych chwil. Bo Jarmark Bożonarodzeniowy ma wyjątkowy, świąteczny klimat, który wszystkim otwiera serca” – dodaje Prezes Bojanowski.

„19 listopada, jako data rozpoczęcia jarmarku to bardzo dobre rozwiązanie”, podkreśla gastronom Artur Piórkowski „Już od pierwszego weekendu mieliśmy dobry handel, nieco mniejszy ruch zaobserwowaliśmy w ostatnim tygodniu handlu”.

Wystawcy w liczbach:
  • 121 świątecznych stoisk w domkach, kramach i karczmach,
  • 49 stoisk gastronomicznych z ofertą z 13 kuchni świata,
  • 46 stoisk ze świątecznymi prezentami i dekoracjami
  • 26 stoisk z produktami spożywczymi i regionalnymi przysmakami
Hity Jarmarku Bożonarodzeniowego

Najczęściej kupowane świąteczne upominki:
  • dziadki do orzechów
  • świece sojowe i zapachowe
  • miody różne, nalewki
  • czapki, szale, skarpety, rękawice
  • pierniki, lizaki świąteczne
  • stroiki, bombki, ozdoby choinkowe
  • kubeczki świąteczne
Premierowe hity Jarmarku Bożonarodzeniowego
  • 3 nowe lokalizacje: Bogusławskiego, Tkacka, Tunel pod ul. Okopową
  • Bajkowa scena z tronem św. Mikołaja i magiczną ciuchcią ze scenografią przygotowaną przez Kwiaciarnię „Prosta Forma” – rekord zdjęć robionych przez odwiedzających,
  • świetlisty dach nad głowami na ul. Bogusławskiego
  • Domek Świętego Mikołaja, a w nim świąteczne, dedykowane upominki
  • nowe iluminacje: zegar, tron, 2 kandelabry, bombka
  • 3 zakątki: Radosny, Mikołaja, Łosia
  • kierunkowskazy – Dziadki do Orzechów
  • nowa karuzela wenecka
  • igloo z atrakcjami
  • kula śnieżna napędzana rowerem
  • Brama Adwentowa – otwierana po raz pierwszy przez Żołnierzy Garnizonu,
  • InPost – nowe rozwiązanie bezpłatnej wysyłki towarów dla Wystawców i klientów
Gastronomiczne hity:

Na słono:
  • kiełbasa w bułce: currywurst (bratwurst)
  • placki ziemniaczane
  • grzaniec
  • pierogi
  • pajda
Na słodko:
  • gorąca czekolada
  • owoce w czekoladzie
  • donaty
  • kołacze
Ciekawostki
  • na dekorację zużyto 350 choinek – dzięki uprzejmości Lasów Państwowych,
  • jarmark oświetlało 1100 żarówek,
  • 480 m2 to powierzchnia świetlistego dachu na ul. Bogusławskiego,
  • podczas otwierania okienek Kalendarza Adwentowego rozdano dzieciom 100 kg. Cukierków od fundatora - Zakładu Przemysłu Cukierniczego "Bałtyk"
  • wypito ponad 121 tys. kubeczków grzańca, którego 100 rodzajów alkoholowych i bezalkoholowych sprzedawano na 33 stoiskach
  • podczas jarmarku i w sklepie online www.sklep.visitgdansk.com sprzedano w sumie 3000 jarmarkowych kubków ceramicznych wytwarzanych na specjalne zamówienie w małej rodzinnej pracowni ceramiki ozdobnej w Tułowicach
Jarmark wspiera Hospicjum

Międzynarodowe Targi Gdańskie i Grupa GPEC podczas trwania Jarmarku przeprowadziły akcję wsparcia Fundacji Hospicyjnej prowadzącej Hospicjum dla Dzieci i Dorosłych im. ks. E. Dutkiewicza SAC. Świąteczne atrakcje nabyć można było na stoisku Fundacji. W magicznym igloo na darczyńców czekała niespodzianka - za pomocą magicznej różdżki w środku zimy przenosili się oni na tropikalną wyspę i robili oryginalne pamiątkowe zdjęcia z Mikołajem na plaży. Wykupienie biletu-cegiełki o wartości 10 zł umożliwiało też włączenie kolorowych światełek w ogromnej kuli z postacią św. Mikołaja. Na ten szczytny cel przekazana została także część kwoty uzyskanej ze sprzedaży oficjalnych produktów jarmarkowych. „Wspólnymi siłami, dzięki zaangażowaniu wielu życzliwych nam osób, udało się uzyskać kwotę 55 555 zł” - informuje dr Anna Janowicz, Prezes Fundacji Hospicyjnej w Gdańsku.
„To wyjątkowy zestaw: piątek i wyjątkowy prezent na koniec roku – bardzo dla nas ważny, bo tylko dzięki szczodrości Darczyńców możemy zapewnić opiekę ok. 1000 ciężko chorym dzieciom i dorosłym każdego roku, pomagać ich rodzinom i osobom w żałobie. Bez tego wsparcia nie moglibyśmy realizować pomocy na taką skalę, jak robimy to teraz. Jesteśmy za nie bardzo wdzięczni. Dziękujemy!”

„I kolejny raz mieszkańcy Gdańska oraz goście odwiedzający Jarmark Bożonarodzeniowy pokazali, że w święta potrafimy robić naprawdę niezwykłe rzeczy. Tegoroczna konwencja szczypty magii, połączona z zabawą i pomocą Fundacji Hospicyjnej dała wynik, który super nas cieszy. A, że pomysłów na magiczne jarmarkowe atrakcje nam nie brakuje, już teraz wspólnie z Międzynarodowymi Targami Gdańskimi zachęcamy kolejne firmy do wsparcia naszej przyszłorocznej akcji” - zachęca Marcin Lewandowski, prezes zarządu GPEC.

#DajSerceNaŚwięta

Podczas trwania Jarmarku Bożonarodzeniowego można było również:
  • wziąć udział w „Dniu Dawcy Szpiku podczas Jarmarku Bożonarodzeniowego w Gdańsku”
  • oddać krew w KrwioBusie i wziąć udział w akcji "Oddaj Krew w ramach Gdańskiego Tygodnia Wolontariatu"
  • dać drugie życie zabawkom i zostawić je w specjalnej szafie na maskotki (odwiedzający przekazali ponad 1 tys. maskotek i zabawek dla potrzebujących dzieci, a także 100 wziętych z Magicznej Szafy znalazło nowych właścicieli). #ToyCrossing ma moc!
  • w Plenerowym Punkcie Szczepień prowadzonym przez Podmiot Leczniczy COPERNICUS zaszczepiło się 2330 osób,
  • odbyły się dwie Wigilie dla osób ubogich i bezdomnych zorganizowane przez Miasto Gdańsk i Duszpasterstwo Akademickie „Górka” działające przy Kościele św. Mikołaja.
Odwiedzający Jarmark
  • to przede wszystkim rodziny z dziećmi,
  • kobiety, osoby w wieku 25-55 lat przyprowadzają swoje rodziny na Jarmark, by tu ciekawie i rodzinnie spędzić czas,
  • potwierdzony rekordzista odwiedził Jarmark i robił zakupy 17 razy!,
  • największa liczba odwiedzających przypadła na pierwszy oraz Mikołajkowy Weekend Jarmarku (4-5.12)
„Jak zwykle mieszkańcy i goście nie zawiedli” podsumowuje Jacek Padoł, oferujący produkty marki Art Wooden Corner. „Nasz jarmark jest jednym z najlepszych w Europie. Oprawa, atrakcje, barwne parady i iluminacje to najwyższy poziom, mogę to powiedzieć, bo uczestniczymy w wielu jarmarkach na zachodzie i północy Europy.”

W konkursie punktowym organizowanym przez Visit Gdańsk wzięło udział 710 uczestników, którzy zgromadzili 25 000 punktów. Wśród uczestników byli również turyści zagraniczni z Chorwacji, Hiszpanii, Malty, USA i Włoch.
Strona Jarmarku Bożonarodzeniowego www.bozonarodzeniowy.pl wyświetlona została ponad 136 tysięcy razy. Odwiedzana była przez internautów z USA, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii, Czech, Austrii, Irlandii i Holandii, którzy szukali na niej informacji o wydarzeniach programowych i atrakcjach Jarmarku.

Już dziś zapraszamy na przyszłoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy, który odbędzie się w terminie 18.11-24.12.2022.